Filtry DPF odgrywają ważną rolę w samochodach z napędem diesla i benzyny. Metalowa obudowa oraz ceramiczny wkład to konstrukcja, która zatrzymuje duże cząstki sadzy i popiołu powstałe ze spalin podczas pracy silnika. Czujniki znajdujące się w układzie oczyszczania spalin sygnalizują, że konieczna jest regeneracja, czyli usunięcie zanieczyszczeń.
Stosowanie tych podzespołów jest niezbędne, aby:
- polepszyć stan środowiska naturalnego, zwłaszcza w miastach, gdzie z uwagi na korki samochody emitują szczególnie dużo zanieczyszczeń,
- zmniejszyć zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka, jakie wywołuje nadmierna emisja gazów wydobywających się z aut, powodujących choroby układu oddechowego oraz krążenia.
Regeneracja filtrów cząstek stałych odbywa się samoczynnie podczas jazdy, czym zarządza sterownik silnika, posługując się odczytanymi parametrami. Aby mógł zaistnieć proces wypalania, muszą zostać spełnione warunki takie jak odpowiednia temperatura silnika, możliwość jazdy ze stałą prędkością czy zawartość sadzy. Wówczas sterownik automatycznie rozpoczyna pracę.
W przypadku samochodów poruszających się szczególnie w cyklu miejskim, kiedy nie ma możliwości przemieszczania się przez dłuższy czas ze stałą prędkością lub uzyskania odpowiedniej temperatury, sterownik silnika może stwierdzić zapchanie filtra DPF i zakomunikować to kontrolką awarii silnika, a nawet spowodować utratę mocy jednostki napędowej. W takiej sytuacji konieczna jest wizyta w serwisie w celu wykonania diagnostyki i wdrożenia odpowiednich działań serwisowych. W przypadku zwlekania może dojść do całkowitego zapchania komponentu, a nawet jego uszkodzenia.