Samochody osobowe

WULKANIZACJA i WYMIANA OPON

Zakład wulkanizacyjny Auto Nova posiada duże doświadczenie w branży oponiarskiej. Korzystając z naszej oferty handlowej zyskujesz dostęp do asortymentu opon znanych i renomowanych marek dostępnych niemal od ręki. Szybka i profesjonalna wymiana opon na feldze stalowej i aluminiowej, łatanie przebitych opon, wymiana opon typu run flat – sprawdzamy się w najbardziej awaryjnych sytuacjach jak i podczas standardowej kontroli stanu ogumienia. Dbając o wygodę naszych Klientów proponujemy sezonowy depozyt czterech kół z gwarancją prawidłowego przechowania.

Serdecznie zapraszamy do umówienia się na wizytę!

wulkanizacja i wymiana opon Białystok

Na czym polega wulkanizacja?

Nikogo nie trzeba przekonywać o tym jak ważnym elementem wyposażenia samochodu są opony. Od nich zależy komfort, efektywności jazdy i nasze bezpieczeństwo. Niestety problem polega na tym, że opony ulegają naturalnemu zużyciu a zakup nowego ogumienia to niemały wydatek. Przyjrzyjmy się na czym polega wulkanizacja i kiedy jest dobrą alternatywą dla zakupu nowych opon do auta.

Wymiana opon na nowe zaprząta głowę każdego kierowcy dwa razy do roku. A przynajmniej taki powinien być naturalny porządek rzeczy. Nie bez powodu mówimy o oponach zimowych i oponach letnich, które nadają się do różnych warunków poruszania po drodze. Część kierowców bagatelizuje odgórny przepis zmiany ogumienia auta na nowe czym naraża się na mandat i możliwość utraty najcenniejszego zdrowia.

Historia pierwszej opony

Jeszcze na początku 19 wieku w autach montowane były dętki znane dziś właścicielom jednośladów – rowerów. Opony pojawiły się za sprawą Charlesa Goodyeara w 1839 roku. Głównym składnikiem opony jest wytrzymały i twardy surowiec naturalny – kauczuk. W procesie wulkanizacji nabiera elastyczności, ale nie traci na swojej sile. Dzięki temu nadaje się do dźwigania ciężaru auta i gwarantuje pozostałe cenne zalety. Wysoka odporność na uszkodzenia i zwiększona elastyczność – na tym zależy wszystkim producentom opon. Niestety w parze z jakością idzie niezmiennie wysoka cena i właśnie dlatego powstały warsztaty naprawiające różnego typu uszkodzenia. Wulkanizacja starszą metodą na gorąco wymaga co prawda większej wprawy, ale pozwala naprawić chociażby trudne uszkodzenia po bokach opony. Łatanie opony, które wydaje się proste wymaga natomiast odtworzenia oryginalnego składu, co oferuje niewiele zakładów usługowych. Chemiczna metoda na zimno pozwala zregenerować punktowe uszkodzenia, np. po najechaniu na ostry kawałek szkła. Czasami wulkanizacja okazuje się wręcz niezbędna, szczególnie jeśli zależy nam na czasie a nie dysponujemy pieniędzmi na zakup nowej opony.

Jak wygląda wulkanizacja?

Wulkanizacja opon brzmi znajomo, ale niewiele osób potrafi rzetelnie opowiedzieć na czym właściwie polega. Zakład wulkanizacyjny zajmuje się wymianą i naprawą opon. Powinniśmy zaglądać do niego co najmniej dwa razy w roku przy wymianie opon z letnich na zimowe i z zimowych na letnie. Jeśli na trasie zdarzy nam się nieprzyjemność i opona zostanie przebita lub całkowicie straci ciśnienie zaleca się wizytę w zakładzie wulkanizacji. Zadbaj o to, byś zawsze miał przy sobie zapasową oponę i regularnie sprawdzaj poziom ciśnienia w ogumieniu. Nigdy nie należy kontynuować jazdy na przebitej oponie, bo możesz ją zniszczyć a w najgorszym wypadku spowodować kolizję. Z tego powodu wulkanizacja ma pewne ograniczenia a mianowicie do naprawy nie nadają się uszkodzenia większe niż 6 milimetrów. Nie wolno także naprawiać opon do ekstremalnie szybkiej jazdy czyli klasy HP. Istotne do jakiego warsztatu trafisz po poradę. Naprawy powinny się podejmować jedynie wykwalifikowane osoby.

Kiedy potrzebna jest wymiana opon?

Wymiana opon na nowe to tylko jedna z wielu opcji proponowanych przez zakłady wulkanizacyjne. Praktycznie cały rok można spotkać się z ofertą zakupu opon używanych czy naprawy starych. O ile dziurę w oponie można załatać, o tyle kilkuletnie opony nadają się do utylizacji. Jeśli rzeczywiście nie widzisz innego wyjścia, zawsze możesz skorzystać z bieżnikowania czyli tzw. regeneracji opon. Kwestia sporna brzmi: czy jazda na oponach bieżnikowanych zapewni kierowcy i pasażerom optymalny poziom bezpieczeństwa?

Bieżnikowanie opon to proces wydłużający żywotność ogumienia. Odnawianie bieżnika pozwala dłużej cieszyć się sprawną oponą i odłożyć w czasie wydatki na zakup nowego kompletu „obuwia”. Bieżnik to zewnętrzna warstwa opony, na której widzimy charakterystyczne rowki. To one mają za zadanie stykać się z podłożem a dzięki przemyślanej budowie zwiększają przyczepność i pozwalają odprowadzać wodę spod kół w ulewę. Największe niebezpieczeństwo poruszania się po drodze na startych oponach wiąże się ze ślizganiem auta po wodzie a stąd już tylko sekundy dzielą nas od wypadku. Rzeźba bieżnika odpowiada warunkom w jakich planujemy się poruszać. Opony do jazdy terenowej są grube i wypukłe a do jazdy po autostradzie – drobne i płaskie. Najbardziej uniwersalne opony łączą w sobie rzeźbę jednego i drugiego rodzaju ogumienia.

Bieżnikowanie opon można przeprowadzić na oponach do aut osobowych i ciężarowych. Stosowane metody przedłużania żywotności to metoda na gorąco lub na zimno. Bieżnikowanie na gorąco polega na usunięciu starego bieżnika i przyklejeniu nowej gumy, na której wytłaczany jest nowy wzór bieżnika. Bieżnikowanie na zimno polega natomiast na łączeniu opony z gotową prasą przygotowaną zawczasu. Efekt jest ten sam – praktycznie „nowa opona”. Na zakończenie procesu bieżnikowania opona poddawana jest testom jakości. Jeśli ich nie spełni, nie może opuścić warsztatu, w którym została dokonana zmiana. Nie pozwala na to chociażby obowiązujące prawo.

Bieżnikowanie opon to alternatywa dla zakupu nowych opon, ale warto wiedzieć, że to nie jedyna opcja wyboru. Można kupić opony używane, ale nie bieżnikowane, tańszych lub droższych marek. Każdy szczegół ma w tym względzie znaczenie, ponieważ tak jak w przypadku wielu innych branż biznesu, także tutaj liczy się walka do ostatniego klienta. Warto więc zorientować się w różnych opcjach wyboru i dokonać tego subiektywnie najlepszego. Niewątpliwą zaletą opon bieżnikowanych jest ich niższa cena. Im większe auto, tym większe oszczędności. Ich minusem jest krótsza trwałość – opony nowe posłużą nam o kilka sezonów dłużej.

Co mówią przepisy?

W Polsce opony dopuszczone do użytku nie powinny mieć bieżnika płytszego niż 3 mm dla opon letnich i 4,5 mm dla zimówek. Wyższy bieżnik w tych drugich wiąże się z eksploatacją auta w trudnych warunkach pogodowych, gdy na zewnątrz zalega błoto pośniegowe, śnieg lub woda. Głębsze rowki poprawiają przyczepność w trudnych sytuacjach drogowych. Mechaniczne ścieranie bieżnika jest procesem naturalnym, ale niepożądanym. Ponadto niezależnie od tego czy opona jest na feldze czy przeleżała nieużywana w piwnicy, musimy pamiętać, że tak czy inaczej się starzeje. To wynik toczących się w jej wnętrzu procesów chemicznych i fizycznych. Przyjmuje się, że maksymalny okres przechowywania (pionowo i ze zmianą co 6 miesięcy punktu oparcia) opon po ich wyprodukowaniu to 3 lata. Natomiast maksymalny okres przydatności opony (zarówno do eksploatacji jak i przechowywania) to według zaleceń firmy Michelin – 10 lat. ten okres nie jest definiowany prawnie. W praktyce opony zimowe już po kilku sezonach są stwardniałe i mniej sprawne. Można je eksploatować dalej, ale już na własną odpowiedzialność. Nie będą bowiem zapewniać już najwyższego poziomu bezpieczeństwa.

wymiany z uwagi na stwardniałą gumę. Można je oczywiście eksploatować dalej, ale nie będą zapewniały już najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Wiek opon można odczytać na powierzchni bocznej – są to cztery cyfry. Dwie pierwsze z nich oznaczają tydzień, natomiast kolejne rok produkcji.

Co w ofercie wulkanizatora?

Oprócz typowej wymiany kół możemy jeszcze skorzystać z nieco mniej znanych, ale wartych uwagi opcji zakładu wulkanizacyjnego. Jedna z nich to pompowanie opon azotem zamiast typowego powietrza. to sposób na zwiększenie trwałości ogumienia, zwiększenie przyczepności a nawet zmniejszenie wydatków na paliwo. Istotną kwestią jest wyważanie kół, którą powinno się przeprowadzać co około 10 tysięcy kilometrów lub co praktykuje większość z nas, przy sezonowej zmianie opon. Źle wyważone koła mogą zniszczyć zawieszenie i znacznie obniżyć komfort jazdy. Jeśli mamy dwa komplety kół, to lepiej je wyważyć wcześniej, tak będzie taniej i dokładniej niż w największym natężeniu klientów.

Kilka słów podsumowania

Wulkanizacja to tańsza metoda na nowe opony. Dzięki niej zaoszczędzisz nawet 30% wartości ceny nowych opon. Wulkanizacja cieszy się złą sławą, ponieważ narosło wokół niej wiele mitów. Na szczęście większość z nich to tylko plotki a rzeczywistość jest zupełnie inna. Gdyby w kilku słowach podsumować na czym polega wulkanizacja, można byłoby odpowiedzieć, że to proces, w którym pozbywamy się starego bieżnika na rzecz całkiem nowego. W zależności od użytej gumy, otrzymujemy bardziej miękki bądź twardy bieżnik, który zostaje nałożony na starą oponę i dociśnięty do jej powierzchni. Co prawda twarda opona ściera się wolniej, ale to miękka ma lepszą przyczepność. Poza tym nie powinno się eksperymentować z cechami gumy i dobrać taką, która będzie zbliżona do poprzedniej. Często można spotkać się z przekonaniem, że opony wulkanizacyjne są gorszej jakości niż te nowe. Co prawda wierzchnia warstwa zostaje wymieniona, ale pamiętajmy, że starzeje się cała opona. Dodatkowo jeśli proces bieżnikowania będzie źle przeprowadzony, to może być z tego więcej problemów niż pożytku. Dlatego tak ważne jest wybranie zaufanego wulkanizatora. Zaufane serwisy wulkanizacyjne dobrze wulkanizują opony i nie ma żadnych problemów z bieżnikiem przez lata poruszania się po drodze.