Układ rozrządu pełni istotną funkcję w pojeździe. Wpływa na prawidłową pracę silnika, steruje pracą zaworów, często napędza pompę układu chłodzenia. Wyróżniamy dwa popularne typy napędu: pasek i łańcuch. Zadaniem obu jest przekazanie napędu z wału korbowego na wałek rozrządu, gdzie dochodzi do sterowania podawania mieszanki powietrzno-paliwowej.
Informacje na temat tego, jak często potrzebna jest wymiana rozrządu, znajdują się w instrukcji użytkowania każdego auta. W zależności od modelu często podawany jest przebieg 120-210 tysięcy kilometrów albo czas eksploatacji dochodzący nawet do 10 lat. Do takich danych należy jednak podchodzić ostrożnie, gdyż bazując na wiedzy i doświadczeniu naszych mechaników, interwał warto skrócić, w niektórych przypadkach nawet do 60 tysięcy kilometrów i/lub 5 lat. Pozwoli to zapobiec usterkom paska, w tym:
- pęknięciu wynikającemu ze starości czy z zablokowania jednego z podzespołów, takich jak rolki napędowe lub pompa cieczy chłodzącej,
- uszkodzeniu osłony paska rozrządu, a konsekwencji uszkodzenie paska – wpływ na to może mieć zabrudzenie olejem silnikowym paska albo innym płynem.
Konieczne jest szybkie reagowanie na wszelkie objawy, czyli huczenie lub piszczenie w okolicy paska lub widoczne wycieki w jego okolicy, nierówną pracę silnika lub jego szarpanie podczas gaszenia, a także, w przypadku łańcucha, charakterystyczne dźwięki przypominające tarcie metalu o metal lub chrobotanie.
Teoretycznie niektóre łańcuchy nie mają terminu wymiany, ale bardzo często dochodzi do rozciągnięcia łańcucha, uszkodzenia napinacza łańcucha, albo ślizgów, co może powodować – tak jak przy pasku – zerwanie łańcucha i uszkodzenie silnika. Bardzo ważne przy układach z łańcuchem jest zadbanie o prawidłowe ciśnienie oleju i jakość oleju. Dzięki temu unikniemy konieczności naprawy silnika. Zachęcamy do odwiedzenia naszego warsztatu samochodowego, gdzie dokonamy niezbędnej diagnostyki oraz usuniemy źródło niepokojących symptomów zużycia układu.